Door op 22 maart 2016

Coby en Jurjen schenken eerlijke koffie

Maandagavond hebben wethouder Coby van der Laan en raadslid Jurjen Meijer samen met Jannie Duitman (voorzitter Faitrade Werkgroep) koffie geschonken tijdens de raadsvergadering. Eind 2014 heeft de gemeente Heerenveen namelijk aangegeven het Fairtrade predikaat te willen behalen, als opvolging van de doelstellingen van de Milleniumgemeente.

Een van de voorwaarden is dat ook de gemeente Faitrade inkopen doet. Deze omslag wordt nu gemaakt.

Jurjen Meijer is als raadslid lid van de Faitrade Werkgroep en hij voerde het woord voor de raadsvergadering. Hij legde uit waarom hij zich aangemeld heeft voor de werkgroep: ”Ik reis veel en zie dan met eigen ogen de effecten van onze leefstijl op andere delen van de wereld.”

Fairtrade Koffie

Ook legde hij het belang uit van Faitrade: “Met onze economische positie hebben wij een voorsprong op andere landen. Deze voorsprong hebben wij verkregen door elders onze rijkdommen vandaan te halen. Maar niet alleen hebben wij een economische voorsprong. We hebben ook een voorsprong als het gaat om ervaring met het kapitalistische systeem, dat wij al 400 jaar over de hele wereld exporteren. We vergeten dikwijls dat dit in sommige delen van de wereld slechts enkele decennia geleden is ingevoerd en in nog veel meer delen van de wereld dit systeem niet functioneert.”

“Om toch een eerlijk speelveld te kunnen creëren is er het predicaat Fairtrade in het leven geroepen. In het hele land zetten mensen zich in om er voor te zorgen dat er een eerlijke prijs betaald wordt voor producenten die van ver komen. En producten die dichtbij gemaakt worden op een verantwoorde manier geproduceerd worden.”

De Fairtrade Werkgroep certificeert supermarkten die deze producten in de schappen hebben en bedrijven en organisatie die dit aan het personeel en gasten aanbieden. Om het goede voorbeeld te geven past ook de gemeente het inkoopbeleid aan. Hiertoe heeft de raad begin vorig jaar besloten. Dit is ook een van de eisen om Fairtrade gemeente te kunnen worden. Een van de mijlpalen hierin is de thee en koffie die maandagavond geschonken werd.