15 mei 2020

In memoriam Tine Hofstra

10 mei jl. is mevrouw Tine Hofstra, jarenlang prominent PvdA lid in Heerenveen, op 97 jarige leeftijd overleden.
Zoon Jelle Hofstra heeft twee van onze vooraanstaande PvdA leden, te weten Betty van der Ven en Lykele Buwalda, in kennis gesteld van het overlijden van zijn moeder. Daarbij heeft de heer Hofstra tevens bijzondere herinneringen gedeeld en bijgaande foto’s gestuurd. Zowel Betty als Lykele hebben in hun reactie naar de familie Hofstra allerlei mooie wetenswaardigheden van het echtpaar Hofstra gedeeld.
Op basis van de verhalen van de heer Jelle Hofstra, Lykele Buwalda en Betty van der Ven is onderstaand in memoriam opgesteld.

Mevrouw Tine Hofstra heeft zich in haar leven gemanifesteerd als een energieke en strijdbare vrouw, een echte sociaal democraat. Maatschappelijk zeer actief in de ouderenzorg en de Humanistische beweging. Mevrouw Hofstra is daarbij jarenlang bestuurslid en vrijwilligster geweest bij zorgcentrum Coornhert-State. Samen met haar man Hendrik Hofstra, heeft zij zich op allerlei wijze ingezet via Humanitas en het Humanistisch Verbond, om een Humanistisch zorgcentrum in Heerenveen te realiseren en dat is gelukt in 1973.
Mevrouw Hofstra voelde zich als een vis in het water bij Coornhert-State en zij noemde het altijd ‘myn Hûs’.
Zo heeft het echtpaar Hofstra met hun grote inzet, eigenlijk op dezelfde wijze, ook gezorgd voor het wooncentrum Joris in ’t Veldstate in Heerenveen.
Echtgenoot Hendrik Hofstra heeft als gemeenteraadslid voor de PvdA en wethouder veel betekend voor de gemeente Heerenveen. Hij heeft zich hierbij met name ingezet voor het onderwijs en sportvoorzieningen. Later is hij nog enkele jaren burgemeester van de gemeente Baarderadeel geweest. Een mooie bekroning van zijn bestuurlijke kwaliteiten. De heer Hofstra is reeds op 18 oktober 1993 heengegaan.
Op 1 mei 2013 is mevrouw Hofstra op 90-jarige leeftijd ‘gehuldigd’ in verband met haar langdurige lidmaatschap van de Partij van de Arbeid. De huldiging heeft plaatsgevonden tijdens de 1-mei viering in het Posthuis in aanwezigheid van haar twee zonen. Het is de laatste keer geweest dat mevrouw Hofstra op een 1-mei viering aanwezig is geweest.
In 2016 zijn de eerste verschijnselen van dementie mevrouw Hofstra parten gaan spelen. Om die reden heeft ze de afgelopen (bijna) drie jaar in Zorgcentrum de Sprengenhof in Ugchelen gewoond, ver weg van haar geliefde Heerenveen.
Op moederdag 10 mei jl. is mevrouw Hofstra rustig ingeslapen. Mevrouw Hofstra laat twee zonen, acht kleinkinderen en één achterkleinkind na.
Door de Corona vond de crematie in kleine kring plaats.

Mevrouw Hofstra tijdens haar 97ste verjaardag

De huldiging door toenmalige wethouder Lykele Buwalda in het Posthuis