Door op 22 april 2013

PvdA Heerenveen wil woningbouw stimuleren

Op vrijdag 22 maart jl. heeft de PvdA Heerenveen in It Houtsje het 10-Puntenplan voor wonen bekend gemaakt. Het puntenplan is overhandigd aan wethouder Siebenga (VVD), Tweede Kamerlid Jacques Monasch (PvdA), Rein Swart (Accolade) en Siebren Bosma (Woon Friesland). Het puntenplan is positief ontvangen.

De woningmarkt in Nederland en daarmee ook in Heerenveen zit op slot. Mede door de slecht lopende woningmarkt, komt Nederland maar moeilijk uit de crisis. Dit heeft gevolgen voor veel inwoners in de gemeente Heerenveen. Het is daarom van belang om de doorstroming op de woningmarkt weer op gang te krijgen. In Den Haag zijn hier recentelijk plannen voor gemaakt. Dat is volgens de Heerenveense PvdA niet genoeg. “De knooppunten op de woningmarkt verschillen per regio, ook lokaal moeten daarom de handen uit de mouwen” zo stelt fractievoorzitter Jelle Zoetendal. De PvdA heeft 10 punten opgesteld, waar het college mee aan de slag kan.

De PvdA wil bijvoorbeeld dat er bij nieuwe woningen, meer gekeken wordt naar de wensen van kopers. Door de kavelgroottes op Skoatterwâld flexibel te maken, kunnen deze goedkoper aangeboden worden. Ook wil de PvdA dat het college meer aandacht schenkt aan het creëren van woonruimte binnen bestaande panden. Verzorgingshuizen staan leeg doordat mensen langer thuis blijven wonen. Dit zijn ideale kamers voor MBO-studenten. Maar ook in het hart van Heerenveen staan boven veel winkels hele verdiepingen leeg. Dit zijn aantrekkelijke woonruimten voor mensen die niet in aanmerking komen voor een hypotheek en ook niet voor een sociale huurwoning.

Het 10-Puntenplan is het resultaat van gesprekken en sessies met betrokkenen binnen en buiten de Heerenveense woningmarkt. De PvdA heeft er alle vertrouwen in dat het college van B en W nu voortvarend aan de slag gaat.

Alle punten zijn hier te lezen.