Door op 2 juli 2016

PvdA wil meer jonge ambtenaren

De PvdA in Heerenveen is geschrokken van het bericht dat het gemeenten niet gelukt is jonge ambtenaren aan te trekken. De gemeenten en vakbonden hadden twee jaar geleden in het cao vastgelegd 1.500 nieuwe ambtenaren zouden komen. Het aantal ambtenaren onder de 35 jaar is echter nog verder gedaald.

Raadslid Jurjen Meijer wil weten of dit ook in Heerenveen het geval is. “De laatste jaren heeft de gemeente vanwege bezuinigingen afscheid moeten nemen van ambtenaren.” Meijer heeft de laatste jaren talentvolle jonge ambtenaren zien vertrekken. “Dat terwijl ze erg waardevol zijn voor de organisatie. Zij brengen nieuwe kennis en ideeën met zich mee.”

Wanneer er jonge ambtenaren aangetrokken worden, kan er minder werk overblijven voor de oudere ambtenaren. Meijer denkt niet dat dit tot problemen leidt. “Uit ervaring weet ik dat oudere werknemers bereid zijn in te leveren om wat minder te kunnen werken en jongeren een kans te geven,” zo weet hij te vertellen.

De PvdA-fractie wil van de burgemeester weten of het aantal jonge ambtenaren, ook in de gemeente Heerenveen, afgenomen is. Ook wil de PvdA weten of er een generatiepact is, waardoor meer jonge mensen een kans krijgen. Wanneer dit er nog niet is, moet dit er volgens de PvdA komen.