Werkbezoek Vluchtelingenwerk Heerenveen

15 maart 2019

Werkbezoek Vluchtelingenwerk 6 en 12 maart 2019

Op 6 en 12 maart leggen Ali Ouahim, lid van de fractie PvdA Heerenveen en Herman Mutgeert bestuurslid afdeling PvdA Heerenveen een werkbezoek af bij Vluchtelingenwerk Heerenveen in het wijkgebouw De Kempenaer.
Het eerste deel van het werkbezoek bestaat uit een overleg met Jaap Vellenga senior teamleider Zuidwest Fryslân. Jaap is zoon van de oud PvdA wethouder van Leeuwarden, maar dat terzijde.
Jaap leidt ons rond en stelt de medewerkers van Vluchtelingenwerk voor.
Vluchtelingenwerk Noord Nederland bestaande uit de provincies Groningen, Fryslân en Drenthe is een zelfstandige Stichting die valt onder de landelijke vereniging Vluchtelingen werk. De gemeenten dragen bij in de financiën van de Stichting. De route die de vluchtelingen volgen, als zij in Nederland aankomen is als volgt;
Eerste opvang en selectie in ter Apel, doorverwijzing naar een AZC waar men de verblijfsstatus krijgt, via het COA worden de asielzoekers verdeeld over de gemeenten waarbij het inwoneraantal bepalend is voor de toewijzing.
Vluchtelingenwerk begeleidt de nieuwe inwoners met inburgerings- en taalcursussen. Vergelijkbaar met de taalcursus die het Frieslandcollege aanbiedt. Op dit moment zijn ook particuliere instituten in het land actief die deze cursussen aanbieden, waardoor de marktwerking zijn intrede doet met gevolgen voor kwaliteit en prijs. Staatssecretaris Koolmees bereidt wetgeving voor om deze ontwikkeling een halt toe te roepen.
Volgens Jaap Vellenga is een goed contact met de gemeente van groot belang, met de gemeente Heerenveen gaat dat uitstekend.
Participeren in de maatschappij is de doelstelling van Vluchtelingenwerk begeleiding naar goede huisvesting, maatschappij, zorg en werk.
Hierbij is de vraag “wat wil ik” en “wat ga ik doen”.
Vrijwilligers zijn voldoende beschikbaar om de mensen te begeleiden, bij de inburgering, taal, financiën e.d. Mensen hebben vaak een problematische achtergrond vanuit het thuisland, oorlogsgebied en vluchtroutes. Dit geeft psychische problemen die moeilijk te achterhalen zijn en leiden tot problemen voor de omgeving of een teruggetrokken bestaan.
Dit vraagt om extra aandacht, tijdige signalering en begeleiding.
Het doel van Vluchtelingenwerk is om mensen zelfstandig te laten functioneren en te begeleiden naar werk. Veel vluchtelingen ervaren het als negatief om afhankelijk te zijn van een uitkering omdat zij cultureel gewend zijn te werken voor een inkomen. M.a.w. zij willen zo snel mogelijk aan het werk. Hierbij speelt het punt wat zijn de kansen op de arbeidsmarkt en wat is het verwachtingspatroon. Oorspronkelijk opleidingsniveau en de bereidheid op een lager niveau aan de slag te gaan kan een lastig punt zijn voor het aanvaarden van werk. Beheersing van de Nederlandse taal, spreken, luistern, en lezen is daarbij van essentieel belang.
Op maandag, dinsdag en donderdag worden de taallessen gegeven in de Kempenaer.
Op dinsdagochtend 12 maart wonen wij na de pauze een deel van cursus bij.
De groep is samengesteld uit een beginnersgroep die zich nog niet in het nederlands kunnen uitdrukken en een groep die al langer in Nederland verblijft en het spreken van de Nederlandse taal machtig zijn.
Om de inhoudelijke boodschap goed over te brengen maakt Ali gebruik van zijn taalvaardigheid en licht e.e.a. toe in het Arabisch waardoor de cursisten meer betrokken raken bij het verhaal.
Na een voorstel rondje waarbij de cursisten aangeven vanuit welk land men afkomstig is. Syrië, Eritrea, Liberia, Ethiopië, Pakistan, Somalië zijn de landen van herkomst.
Ali geeft aan hoe hij destijds in Nederland is gekomen en het Nederlands heeft geleerd in een Friese omgeving. Met inzet en doorzettingsvermogen heeft hij een positie bereikt in de maatschappij en maakt deel uit van de raad voor de PvdA. Zijn boodschap naar de cursisten is, ga leren, ga werken en blijf niet thuis zitten. We hebben mensen nodig in de bouw, in de zorg en probeer uit de bijstand te komen.
We maken nog een rondje om te horen met de vraag hoe de cursisten hun toekomst zien en welke plannen zij hebben. Een enkeling heeft al werk en anderen doen vrijwilligerswerk. Werken in de zorg, horeca, bouw en kapper zijn beroepen waar men verder in wil mede vanuit werkervaring in het land van herkomst. Het hebben van kleine kinderen is een beperking voor het zoeken van een baan.
Beide docenten willen graag een vervolg geven aan dit werkbezoek waarbij meer verteld wordt over het functioneren van politiek in de gemeente Heerenveen.