Goed wonen is een belangrijk onderdeel van een bloeiende samenleving. Alleen dan kan een gemeenschap floreren als er sprake is van woongeluk voor ieder individu maar ook voor een buurt, wijk of dorp. Onze idealen van een dak boven je hoofd, genoeg ruimte om in te leven
en betaalbare woonlasten zijn daardoor voor lang niet iedereen in onze gemeente haalbaar. Maar met bouwen, bouwen, bouwen alleen komt het einde aan deze wooncrisis niet in zicht. Het marktdenken mag niet langer overheersen. De tijd van met pijn en moeite de ergste uitwassen op de woningmarkt bestrijden is voorbij. Alleen als we de regie terugpakken, met maatschappelijk verantwoordelijke projectontwikkelaars samenwerken en de volkshuisvesting in ere herstellen, kunnen we ervoor zorgen dat er in onze gemeente over de komende jaren
voldoende betaalbare woningen gebouwd zijn.
Dat het lastig is om een woning te vinden is inmiddels bij iedereen bekend. De krapte op de woningmarkt heeft een groot aantal oorzaken. Het oplossen is ingewikkeld en vraagt tijd. Tijd die er voor woningzoekenden vaak niet is. In Heerenveen is dat niet anders. Wie geen riante uitgangspositie heeft op de woningmarkt staat buitenspel. Het aantal dak- en thuislozen neemt toe, voor starters is het nagenoeg onmogelijk een fatsoenlijke betaalbare woning te vinden en de wachtlijsten voor een sociale huurwoning lopen op.
Onze inzet is: voor iedereen een fatsoenlijk dak boven je hoofd, genoeg ruimte om in te leven
en betaalbare woonlasten. Vandaar dat we streven naar:
• Mensen maken het dorp of de wijk, een gedeelde gemeente
• Een fijne leefbare buurt
• Wonen als voorwaarde
• Een fatsoenlijke, betaalbare en duurzame woning
• Voldoende woningaanbod voor alle doelgroepen, zowel in de kern Heerenveen als in de dorpen
• En daarom pakken we weer de regie!
1.1 Mensen maken het dorp of de wijk, een gedeelde gemeente
Door de demografische ontwikkeling zijn dorpen en wijken de komende jaren meer dan voorheen in beweging. Tussen nu en 20 jaar komt de babyboom generatie te overlijden, ontstaat er de komende jaren veel vraag naar wonen met zorg, neemt het aantal inwoners met dementie toe. Dat vraagt dat we samen met de mensen in dorpen en wijken kijken naar wat er nodig is. Dit doen we door voor ieder dorp een dorpsDNA op te stellen. Dit DNA geeft vorm en inhoud aan toekomstige ontwikkelingen. Het DNA wordt enerzijds afgeleid uit een analyse van ruimtelijke systemen van het dorp en anderzijds uit de beleving en visie van de dorpsgemeenschap. Daarbij ligt de nadruk op het versterken van de eigenheid van het dorp.
Een krachtig dorp is een sociaal divers dorp, waarin alle inkomensgroepen zijn vertegenwoordigd. We waken ervoor, dat er door het gebrek aan betaalbare woningen geen plaats meer is voor inwoners met lage en middeninkomens en streven naar gemengde dorpen en wijken. Uiteraard willen wij huizen duurzaam bouwen, maar we moeten de mensen die daarin gaan wonen niet vergeten. Met de volgende punten gaan wij voorop in de strijd om een sterke lokale gemeenschap te blijven kweken.
1.1 Onze keuzes
• We stellen samen met de inwoners voor alle dorpen en wijken een dorpsDNA op.
• We maken een analyse van en een visie op welke doelgroepen zich in en rond de gemeente willen vestigen.
• Dorpen ondersteunen we bij het opzetten van een Dorps Ontwikkelings Maatschappij (DOM)
• We streven naar wijken met een divers woningaanbod. In wijken met meer dan 40% sociale huur bouwen we daarom een ander type woningen dan in wijken met minder dan 40% sociale woningbouw.
• We voorkomen dat in de opkomende wijken de oorspronkelijke inwoners zich niet meer thuis voelen en er een te eenzijdige bevolkingssamenstelling ontstaat. Om dit te bereiken zetten we instrumenten als de doelgroepenverordening en huisvestingsverordening in.
• We willen de balans herstellen in wijken waar meer dan 70 % dure koop is en veel mensen met een sociaaleconomische voorsprong wonen. Daarom kiezen we er in deze wijken voor om het aanbod van sociale huurwoningen te vergroten.
• We willen de balans herstellen in wijken waar meer dan 40 % sociale huur is, veel mensen met een sociaaleconomische achterstand wonen en de sociale problematiek groot is. Daarom kiezen we er in deze wijken voor om het aanbod van middeldure woningen te vergroten.
• Binnenstedelijk bouwen passen we toe waar dat kan, maar we waken ervoor dat dit ten koste van de leefbaarheid en betaalbaarheid gaat.
• Bij binnenstedelijk bouwen is er ook altijd een plan voor groen en bomen.
• We realiseren binnenstedelijk diverse typen van woningbouw afgestemd op de analyse en visie. Niet alleen appartementen maar we bouwen ook eengezinswoningen, zodat gezinnen in onze kernen kunnen blijven wonen.
• Om de hoge woningnood op te kunnen lossen, sluiten we bouwen aan de randen van de kernen niet op voorhand uit, maar wel als dit ten koste gaat van ons waardevolle landschap en/of natuur.
• Om naast de voorzieningen in stand te houden en de dorpen te laten bruisen, willen we het bouwen aan de randen en in het buitengebied bij al bestaande woningclusters mogelijk maken, mits het landschap en/of de natuur geen onherstelbare schade oploopt. We onderzoeken de mogelijkheden tot het bevorderen van vrijkomende boerenerven zodat het bouwen een bijdrage levert aan herstel van natuur en landschap.
• Parkeernormen zijn niet heilig. Om de ontwikkeling van binnenstedelijke nieuwbouwwoningen betaalbaar te houden zijn langere parkeernormen mogelijk. We zorgen dan wel voor een goede aansluiting op het openbaar vervoer en de aanleg van fietspaden.
• We willen dat ontwikkelaars meebetalen aan de inrichting van de openbare ruimte (wijkvoorzieningen). Dit zijn bovenwijkse plankosten. Wil een ontwikkelaar dat niet, dan kan deze ontwikkelaar niet bouwen in onze gemeente.
• Elke nieuwe wijk en buurt in onze gemeente wordt aangesloten op het netwerk van ons openbaar vervoer.
• We hanteren in onze gemeente een leegstandsverordening. Hiermee gaan we de leegstand tegen, bestrijden we verloedering en zorgen ervoor dat alle gebouwen in onze gemeente gebruikt worden.
• Door corona en de opkomst van webwinkels is de leegstand van winkels en kantoorpanden in onze gemeente enorm toegenomen. Samen met vastgoedeigenaren kijken we naar een herbestemming van deze panden en waar mogelijk gebruiken we de eegstandsverordening om de transformatie tot woningen aan te jagen. Hierbij hebben we ook oog voor de eventuele impact, die de transformatie van winkels tot woningen voor een winkelgebied kan hebben.
1.2 Een fijne en leefbare buurt
1.2 Onze keuzes
• We leggen in de prestatieafspraken met woningcorporaties heel nauwkeurig vast hoe met passend toewijzen wordt omgegaan. We voorkomen concentraties van bepaalde categorieën woningzoekenden in een buurt of appartementencomplex.
• Huurdersorganisaties en hun vertegenwoordiging zitten als volwaardige gesprekspartner aan tafel bij het maken van presentatieafspraken met de woningcorporaties.
• Heerenveen krijgt weer een krachtig sociaal team waarin gemeente, corporaties, hulpinstanties en politie samenwerken. Het sociaal team krijgt ook een opdracht in het preventief werken en het voorkomen van overlast.
• Maatschappelijke opvang regelen we door de hele gemeente, zodat dit niet allen in de meest kwetsbare wijken gebeurt.
• Mensen met zware verslavings- en ggz-problematiek, die in een buurt en appartementencomplexen voor veel overlast worgen, vangen we op in speciaal daarvoor bedoelde woonvormen als Skaeve Huse. Zo krijgt deze kwetsbare groep de zorg die nodig is en ontlasten we de buurt.
• In samenwerking met de woningcorporaties regelen we voor mensen, die uit beschermd wonen komen, goede huisvesting. Zo voorkomen we concentraties van deze groep in bepaalde wijken.
• In kwetsbare wijken met veel sociale problematiek investeren we extra in het welzijnswerk en zorgen we ervoor dat een voorziening als een buurt- of dorpshuis behouden blijft. Als het nodig is geven we een extra impuls.
• Door het woningaanbod in wijken met veel sociale huur diverser te maken, voorkomen we dat huishoudens die op de maatschappelijke ladder klimmen de wijk altijd verlaten. Op die manier versterken we de sociale binding met de wijk.
• We vinden het onacceptabel dat er in onze gemeente grote gezondheidsverschillen zijn tussen van de andere wijk. In onze woonzorg-agenda hebben we daarom extra aandacht voor de voorzieningen die er naast een goede woning nodig zijn om de gezondheid van de wijkbewoners te verbeteren.
• In de prestatieafspraken met de woningcorporaties maken we afspraken over de vergroening van de tuinen van hun (sociale) huurwoningen.