VERKIEZINGSPROGRAMMA 2022 – 2026

VERKIEZINGSPROGRAMMA 2022 – 2026

Een bloeiend Heerenveen, dat is waar de PvdA de komende jaren, samen met andere partijen, maar vooral samen met de inwoners aan wil werken. Dat betekent dat we alle pijlen richten op een gemeente waar het voor iedereen goed leven is, waar iedereen de kans heeft om iets moois van het leven te maken en waar mensen voor wie dat niet vanzelf gaat kunnen rekenen op een steuntje in de rug.
Met deze ambitie sluiten we aan bij gedachtes over en ontwikkelingen die werken aan een vitale regio waar inwoners actief bijdragen aan een breed beleefde welvaart om daar ook weer profijt van te hebben in termen van goed wonen, werken en recreëren.

Ons plan voor een eerlijker en fatsoenlijker gemeente Heerenveen
Ons verkiezingsprogramma is niet allesomvattend. We bouwen verder op datgene dat goed verloopt, maar we signaleren ook verbeterpunten en daar zetten wij met dit programma op in. De kracht van een verkiezingsprogramma is ook dat het niet te breedvoerig is maar wel voldoende handvatten geeft voor het maken van afspraken met andere partijen. Er staan veel voorstellen in dit programma voor de komende vier jaar – 2022-2026 – maar we kijken ook verder dan die vier jaar.

Ons uitgangspunt is een sterke overheid en minder markt. Dit doen we samen met onze inwoners want zij weten wat er speelt in hun dorp, wijk of buurt. We gaan inzetten op het zoeken van verbinding met de inwoners van onze gemeente en keihard werken aan het bevorderen van sociale samenhang. Denk hierbij aan het onderwerp wonen en meedoen. Om mee te kunnen doen in onze lokale gemeenschap zijn fatsoenlijk wonen en het hebben van fatsoenlijk en fijn werk essentiële voorwaarden. Ons programma is er niet op gericht om alleen de woningcrisis op te lossen of alleen participatie te bevorderen. Wij zoeken de verbinding tussen verschillende maatschappelijke problemen en presenteren hier een pakket gebaseerd op sociaaldemocratische bouwstenen: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten en we helpen elkaar waar nodig.

Wonen is een belangrijk maatschappelijk thema (en crisis), omdat in wonen diverse andere elementen terugkomen. Denk hierbij aan de zorg, leefbaarheid, het klimaat en werk. Door de woningcrisis lopen we vast, niet alleen nu, maar ook op de lange termijn. Wij kijken verder dan de komende vier jaar. In de komende jaren moet duurzaamheid ‘leading’ zijn. De noodzakelijke oplossingen om klimaatverandering tegen te gaan moeten we onszelf eigen maken. Pragmatisch gezien biedt het voordelen om nu hier adequaat op in te springen via het duurzaam realiseren van woningen en andere voorzieningen. De synergie tussen wonen en duurzaamheid kan gezien worden als ‘wonen in een groen jasje’. We spelen dus op de korte termijn in op wat er op lange termijn nodig is.

De energietransitie biedt volop kansen: voor schone lucht, betere huizen, betaalbare energielasten en meer werkgelegenheid. Maar om daar te komen zijn er investeringen nodig. In de gemeente Heerenveen kiezen we ervoor om de kosten en de opbrengsten eerlijk te verdelen en voorkomen we dat de energietransitie de ongelijkheid vergroot. We willen koste wat kost voorkomen, dat de energietransitie de ongelijkheid en tweedeling vergroot. Nu zien we dat huishoudens met hoge inkomens hun huis met subsidies kunnen verduurzamen, terwijl gezinnen met lage inkomens in hun tochtige woning met hoge energielasten achterblijven. Dat is oneerlijk en funest voor het draagvlak.

Duurzaamheid en klimaat mogen nooit leiden tot eentweedeling tussen klimaatwinnaars en -verliezers. We willen dat iedereen mee kan doen en iedereen mee profiteert.

Een schone, duurzame en eerlijke koers is nodig. In de komende jaren zetten we in onze gemeente alles op alles om de nu al merkbare gevolgen van klimaatverandering, zoals extreme hitte, heftige regenbuien en langdurige droogte zo goed als mogelijk op te vangen. Een wereld met minder CO2-uitstoot en een betere luchtkwaliteit, met geïsoleerde huizen, betaalbare energielasten en meer duurzame werkgelegenheid is naast een absolute noodzaak, vooral een prachtig en wenkend perspectief. We geloven daarbij in de kracht van het collectief en van de buurt. Daarom werken we wijk(dorps) gericht, leggen we op een slimme manier warmtenetten aan en zorgen we ervoor dat een groot gedeelte van de opbrengsten van de duurzame energieopwekking en warmtenetten terecht komt bij de lokale gemeenschap. Onze energietransitie zal eerlijk zijn.

En dan komt Heerenveen tot bloei
In een bloeiend Heerenveen kennen we elkaar, maar worden we ook gekend door de gemeente. Die gemeente spant zich in om verbinding te maken met haar inwoners zodat iedereen mee kan doen. Want alleen als je elkaar kent weet je wat de ander nodig heeft én wat je voor elkaar kunt betekenen.

De gemeente Heerenveen is meer dan een verzameling stenen. Het is de plek waar we leven, elkaar ontmoeten, ons prettig voelen en onszelf kunnen ontwikkelen. Voor de een is dat wat makkelijker dan voor de ander. Daarom zorgen we ervoor dat in die wijken, waar inwoners het vaak wat moeilijker hebben, het welzijnswerk (weer) op peil komt en gaan we samen met inwoners, scholen, maatschappelijke- en zorgorganisaties de problemen te lijf.
We zoeken naar oplossingen die het beste zijn voor inwoners én de buurt.

Daarom pleiten wij in dit programma voor een overheid die aanwezig is in dorpen en wijken. Een gemeente die luistert naar de wensen en noden van inwoners én die in actie komt om iedereen mee te laten profiteren van de brede welvaart die we voorstaan. Daarbij stimuleert
de gemeente haar inwoners om ook zelf zoveel mogelijk in actie te komen, zonder er daarbij
overigens de handen weer (snel) vanaf te trekken.

Daarom komen de sociale teams terug de wijken en dorpen in. Daarom kunnen mensen terecht bij energiecoaches, buurtconciërges en anderen die er zijn om de verbinding tussen gemeente en inwoners te herstellen.

Omdat we Heerenveen alleen sámen kunnen laten bloeien. Daarom werken we aan:
• Goed wonen voor iedereen
• Herstel van vertrouwen in de overheid en elkaar
• Een wereld die ook in de toekomst leefbaar blijft
• Werkzekerheid voor allen die willen en kunnen werken
Juist in tijden van crises is het belangrijk om vast te houden aan onze waarden van
bestaanszekerheid, vrijheid, gelijkwaardigheid, solidariteit en duurzaamheid.
En sa is it!

Onze plannen voor:

1. Rondom wonen en leefbaarheid

Goed wonen is een belangrijk onderdeel van een bloeiende samenleving. Alleen dan kan een gemeenschap floreren als er sprake is van woongeluk voor ieder individu maar ook voor een buurt,

2. Rondom meedoen en ondersteuning

We kunnen pas van een gezond Heerenveen spreken als we geluk op de eerste plaats zetten. Gezondheid en welzijn zijn immers niet vanzelfsprekend, daar moeten we wel wat voor doen.

3. Rondom duurzaamheid

We willen dat Heerenveen ook in de toekomst bloeit. Dat vraagt om zorg voor de wereld van nu en straks. Een wereld met minder CO2-uitstoot en een betere luchtkwaliteit, met

4. Rondom werk

Welzijn en welvaart hangen sterk samen met het hebben van werk. Ook in een tijd van grote veranderingen op de arbeidsmarkt is het hebben van werkzekerheid daarom van groot belang.

5. En verder . . . .