5. En verder . . . .

5. En verder . . . .

5.1 Rondom sport en recreatie

Heerenveen kent een rijk verenigingsleven, maar weet ook dat verenigingen door allerlei factoren een moeizaam bestaan hebben (of kunnen krijgen). Met de verenigingen wordt gekeken op welke (nieuwe?) manieren gewerkt kan worden aan een rijk verenigingsleven waar inwoners actief deel kunnen nemen aan activiteiten op het terrein van sport en cultuur.

Heerenveen heeft een uitgesproken positie in de Nederlandse en Europese Sportwereld. Het heeft voor een grote naamsbekendheid gezorgd, maar ook voor een grote participatie.
Beiden moeten behouden blijven:

• De uitbreiding van Regio Heerenveen een gouden plak met een tak voor evenementenorganisatie biedt kansen om de naamsbekendheid te behouden en te versterken. Evenementen voor de eigen bevolking én evenementen voor een (inter)nationaal publiek passen bij het beeldmerk van Heerenveen.

• Het gebrek aan beweging wordt steeds meer een probleem voor de gezondheid en vitaliteit van onze bevolking. Het is dan ook zaak dat we alles op alles zetten om de relatief hoge participatiegraad van jongeren aan sport in onze gemeente vast te houden, ook als zij ouder worden.

Sport en bewegen vraagt om een goed voorzieningenniveau als het gaat om accommodaties. Wij kiezen ervoor om te blijven investeren in accommodaties voor topsporters. Zij zijn immers rolmodellen voor de individuele en persoonlijke ontwikkeling van onze inwoners. Er zijn diverse positieve, maar ook indirect effecten achter de combinatie van sport-rolmodellen en het sociaal welzijn van onze inwoners.

Maar ook voor het bevorderen van deelname aan breedtesport is het van belang dat we aandacht besteden aan de kwaliteit en kwantiteit van voorzieningen en accommodaties.

Naast actieve recreatie biedt Heerenveen op het gebied van (top)sport en cultuur veel mogelijkheden voor meer passieve recreatie. Daarom is het van belang om te kijken hoe voorzieningen als Thialf, het Abe Lenstrastadion, museum Belvedère en museum Heerenveen op een goede manier aanwezig kunnen blijven in onze gemeente.

Cultuur en sport zijn van belang voor een goede, vrije en diverse samenleving, gekend door een mate van hoge cohesie.

5.2 Rondom ondernemen en bereikbaarheid

Ook de economie vraagt om onderhoud. Zonder naar oneindige groei te streven is een gezond klimaat voor ondernemen voor iedereen van belang, voor ondernemers en werkenden, maar uiteindelijk voor alle inwoners.

• De gemeente creëert randvoorwaarden die het voor ondernemers aantrekkelijk, maken om zich in de gemeente te (blijven) vestigen.

• Daartoe wordt intensief contact onderhouden met de ondernemersverenigingen, maar ook met de organisaties die vanuit de belangen van werknemers en inwoners kijken naar aspecten die van invloed zijn op het ondernemersklimaat.

• Een van de unieke kenmerken van Heerenveen is de bereikbaarheid. Die maakt het voor ondernemers én hun werknemers aantrekkelijk om zich in Heerenveen te vestigen. Het is zaak om die bereikbaarheid op orde te houden.

• Daarbij moet ook gekeken worden naar manieren om een en ander zo duurzaam mogelijk te maken. Het gaat dus niet alleen om de A7 en A32, maar ook om . . .
o Een goede treinverbinding
o Goede voorzieningen op het gebied van elektrisch opladen, “blauwe brandstof” en in de toekomst het tanken van waterstof

• Heerenveen is geen grootstedelijke agglomeratie en concurrentie met de randstad is bij voorbaat verloren. We zullen ons moeten buigen over de vraag hoe de economische toekomst van Heerenveen eruit zal zien. Welke haalbare speerpunten kiezen we. Daarbij denken we in elk geval aan:
o Realisatie van circular valley als motor om voorloper te blijven op het gebied van circulaire economie
o Ruimte voor bedrijven die duurzaam produceren en daarbij werkgelegenheid meebrengen voor de lokale bevolking.

5.3 Rondom inwoners en bestuur

Veel mensen herkennen zich niet meer in het bestuur dat hen vertegenwoordigt. Het is een thema dat ons allen bezighoudt. We nemen de toenemende onvrede waar en het gevoel van machteloosheid bij mensen, die het idee hebben dat het bestuur hen niet steunt. Hoe kun je inwoners bij de besluitvorming betrekken? In de afgelopen periode zijn diverse succesvolle initiatieven genomen om bij de beleidsontwikkeling de participatie van inwoners te vergroten. Het is dan ook van belang om die ingezette lijn door te trekken. Dat betekent:

• Ruimte en ondersteuning voor de ontwikkeling en realisatie van dorpsvisies en dorpsDNAs

• Voortzetting van de initiatieven die voortgekomen zijn uit de G1000

• Blijven betrekken van de centrumondernemers bij verdere uitwerking en realisatie van de centrumvisie

En naast deze concrete initiatieven gaat het misschien wel vooral om het tonen van ontvankelijkheid voor nieuwe ideeën uit de bevolking. Het is zaak dat de gemeente daarvoor bereikbaar en benaderbaar is. Inwoners die met ideeën komen hebben recht op een reactie waaruit waardering blijkt voor het getoonde initiatief. We willen de gemeente meer toegankelijk maken en inwoners een stem en zeggenschap geven. Dit willen we doen door de aanwezigheid van loketten verder onder de aandacht te brengen van onze inwoners. Inwoners van onze gemeente weten wat er om hen heen speelt en hebben steeds meer te maken met wat er in hun directe omgeving gebeurt. Daarnaast zijn we voornemens om verder te werken aan een goede samenwerking tussen de loketten. Zo willen we werken aan lokale democratie. We geven een voorbeeld: Als gemeente is de houding niet meer ‘kan niet, mag niet’, maar ‘waar kunnen we helpen’. De mogelijkheden om zelf tuinen, plantsoenen, parken en speeltuinen te beheren worden vergroot, maar we moedigen initiatieven van inwoners, die de sociale cohesie in een buurt/dorp vergroten, de leefomgeving vergroenen of energievoorzieningen verduurzamen, aan.

5.4 Rondom financiën

Een bloeiend Heerenveen krijg je niet voor niets. Om te kunnen oogsten moet er eerst gezaaid worden. Dat betekent dat je keuzes moet maken. Bepalend voor die keuzes is wat de PvdA betreft de vraag hoe je de grootste bijdrage aan een gelukkige samenleving levert.

5.4 Onze keuzes

• Bij elke financiële beslissing kijken we eerst naar probleem en urgentie.

• Niet het budget staat centraal, maar de maatschappelijke bijdrage die we ermee leveren.

• Het geld, dat wij van het Rijk krijgen, is niet altijd voldoende om te doen wat nodig is.

• Zorgen dat we de taken kunnen uitvoeren binnen het beschikbare budget is een mooi streven, maar is geen doel op zich.

• We bezuinigen niet als dat betekent dat mensen niet de ondersteuning of zorg krijgen, die ze nodig hebben.

• De gemeente is geen bedrijf dat gericht is op winstmaximalisatie of geld overhouden.

• De uitvoering van beleid op een maatschappelijk meer verantwoorde wijze mag meer geld kosten dan de goedkoopste, maar minder wenselijke oplossing.

COLOFON

De programmacommissie heeft de afgelopen maanden op vrijwillige basis gewerkt aan dit programma voor ons Heerenveen. Dit in opdracht van de algemene ledenvergadering van de PvdA Heerenveen, gehouden op 30 juni 2021. De samenstelling van de programmacommissie is als volgt: Frank van Hout, Sybrig Sytsma, Jelle Zoetendal en Carlos de Matos Fernandes.

Als PvdA Heerenveen hebben we de afgelopen periode aan een verkiezingsprogramma gewerkt waarin we onze ambities, concrete keuzes en plannen hebben vormgegeven voor de gemeente Heerenveen. De programmacommissie heeft dankbaar gebruikgemaakt van het basisverkiezingsprogramma opgesteld door het Centrum voor Lokaal Bestuur (CLB) van de PvdA. Ons programma hebben we natuurlijk niet alleen gerealiseerd. Tijdens het schrijfproces is met diverse experts, inwoners en leden gesproken. Verder hebben diverse leden ook een eerdere conceptversie mogen inzien en feedback kunnen geven. Hun feedback, samen met expertmeetings heeft ons programma verrijkt. Met dit programma willen wij als partij laten zien wat wij in de komende jaren willen realiseren in onze fantastische gemeente. Het partijprogramma is vastgesteld door de leden op zaterdag 11 december 2021.