Welzijn en welvaart hangen sterk samen met het hebben van werk. Ook in een tijd van grote veranderingen op de arbeidsmarkt is het hebben van werkzekerheid daarom van groot belang. Dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Niet iedereen weet, ook in tijden van economische bloei, zelfstandig aan het werk te komen en te blijven. We willen iedereen de kans en de steun bieden die zij nodig hebben om actief deel te nemen aan de samenleving.
Onze keuzes:
• Heerenveen blijft de banenmotor van het Noorden die het de afgelopen jaren was en op het gebied van acquisitie van nieuwe bedrijven blijft de gemeente het voortouw nemen.
• Daarbij gaat speciale aandacht naar bedrijven die een positief effect hebben op een of meer van de volgende aspecten:
o Circulaire regio
o Nieuwe banen voor de lokale/regionale arbeidsmarkt
o Speciale aandacht voor die groepen die moeite hebben om zelfstandig een duurzame plek op de arbeidsmarkt te verwerven/behouden.
• Een gezonde economie zorgt dat inwoners het gevoel hebben van bestaanszekerheid. Waar mensen dat gevoel onvoldoende hebben worden aanvullende maatregelen genomen in de wetenschap dat ‘banen voor het leven’ steeds meer een uitzondering zijn, maar dat levenslang werken wel een belangrijke voorwaarde is voor een goed, bloeiend leven.
• Samen met bedrijven kijkt de gemeente actief naar de gevolgen van robotisering, digitalisering en flexibilisering voor de arbeidsmarkt en baankansen. Daar waar groepen gevaar lopen werk te verliezen, wordt mét bedrijven én met het beroepsonderwijs gekeken op welke manier mensen zich zo kunnen ontwikkelen dat zij kansrijk blijven bij het zoeken naar werk.
• Het hebben en houden van een baan is niet voor iedereen vanzelfsprekend. We willen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen én aan het werk houden. Daar is samenwerking tussen gemeenten, onderwijs en werkgevers voor nodig.
Onze keuzes:
• Iedereen heeft recht op werk. Bovendien hebben we iedereen die kán werken hard nodig. De economie bloeit en de werkgelegenheid neemt toe. Maar als de vacatures niet vervuld worden zal dat een rem op de economische groei met zich meebrengen waar de zwakkeren als eerste de dupe van zijn.
• We vinden het belangrijk om samen met mensen te ontdekken, waar hun kansen en talenten liggen en wat de belemmeringen zijn om daar gebruik van te kunnen maken.
• Werkgevers laten we zien wat ze voor hun medewerkers kunnen betekenen in het kader van zaken als laaggeletterdheid, schulden- en armoedeproblematiek, en waar ze daarvoor terecht kunnen. De gemeente gaat werkgevers beter ondersteunen bij het arbeidsfit houden van hun medewerkers.
• Hierbij gaat het om alle leeftijdscategorieën:
o Samen met werkgevers en de scholen kijken we naar manieren om jeugd zo goed mogelijk toe te leiden naar een baan
o We zetten alle beschikbare middelen in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zoveel mogelijk te begeleiden naar een betaalde baan
o Tenslotte onderzoeken we mogelijkheden voor ouderen die dat willen om ook na de pensioengerechtigde leeftijd aan het werk te blijven.
4.1 Ook als het niet vanzelf gaat
Als iemand om welke reden dan ook niet zelfstandig de stap naar betaald werk kan zetten, is het streven dat ook hij of zij naar eigen vermogen zo ver mogelijk op de participatieladder komt. Dat kan bijvoorbeeld met nieuw beschut werk, een basis- of publieke baan.
Samen met het sociaal ontwikkelbedrijf begeleiden we mensen bij het zetten van stappen op de participatieladder.
• Daarbij hebben we aandacht voor achterliggende problematiek, zoals schulden, scheiding en mentale problematiek. We lossen deze problemen eerst op, zodat deze mensen met een gerust hart aan het werk kunnen.
• Bij deze begeleiding maken we maximaal gebruik van de mogelijkheden die wet- en regelgeving bieden teneinde de kansen van inwoners zo groot mogelijk te maken.
Sociale ontwikkelbedrijven bieden ook aan mensen met een arbeidsbeperking een baan. Deze bedrijven bieden passend en duurzaam werk, én de mogelijkheid voor mensen om zich te ontwikkelen. Sociale ontwikkelbedrijven zijn een springplank naar werk in het bedrijfsleven, maar ook een vangnet voor als dat even niet lukt.
Waar nodig helpen we mensen door het woud van regels en instanties heen om in aanmerking te komen voor een indicatie voor beschut werk. De gemeente werkt hierin mee en niet tegen.
4.2 En als het (even) echt niet lukt
Het is niet reëel om te verwachten dat het lukt om iedereen die dat wil constant aan het werk te houden. Door allerlei omstandigheden zullen ook in de toekomst mensen een beroep doen op een uitkering om in het levensonderhoud te voorzien.
Als gemeente kiezen we voor een (pro-)actieve houding in de richting van deze inwoners.
Het streven is daarbij om:
• De afhankelijkheid van een uitkering zo kort mogelijk te laten duren
• Deelname aan de samenleving, ook in deze periode, zo volwaardig als kan mogelijk te maken.
We hebben contact met iedereen die geen werk heeft. We wachten niet meer tot de formele overgang van WW naar de bijstand, maar hebben al ruim daarvoor een gesprek.
Er komt een einde aan de cultuur van wantrouwen in de bijstand. De bijstand is geen moeras van sancties, formulieren en verplichtingen maar een springplank naar meedoen in de samenleving.
Voor de mensen, die de sprong naar werk maken, is er altijd een terugvaloptie als het om de een of andere reden niet lukt.
Mensen, die vanuit een uitkering (deels) aan het werk gaan, gaan er financieel op vooruit en krijgen recht op begeleiding, inclusief financiële coaching.
4.3 Recht op werk . . . . naar een nieuwe benadering
Dat het hebben van betaald werk een belangrijk element is om tot een waardevol bestaan te komen hoeft geen betoog. Maar het gaat daarbij om meer dan betaald werk, het moet ook gaan om waardevol werk. Iedereen wil met haar of zijn werk immers een steentje bijdragen aan een betere samenleving. Om die combinatie van betaald én waardevol werk voor iedereen mogelijk te maken komt de PvdA met een nieuw plan:
• Om de leefbaarheid in de eigen omgeving te bevorderen krijgen inwoners van wijken en dorpen de gelegenheid en ondersteuning om coöperaties op te richten.
• Deze coöperaties weten het beste wat er (aan werk) nodig is om de leefbaarheid te vergroten. Zij kunnen daarvoor profielen opstellen van tijdelijke of structurele functies die in de eigen omgeving te vervullen zijn.
• Mensen die niet in staat zijn om zelfstandig betaald werk te vinden en zich daardoor in een uitkeringssituatie bevinden worden gekoppeld aan deze profielen. Dat matchen gebeurt in samenwerking tussen gemeente en de betrokken coöperatie.
• Vanuit de gemeente zijn middelen beschikbaar om te borgen dat mensen die op deze manier aan het werk komen daar ook financieel baat bij hebben.
4.4 Een veranderende arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt is volop in beweging en dat zal in de toekomst zo blijven. Om daarin optimaal te functioneren vraagt van werknemers, werkzoekenden én werkgevers een actieve houding. Daarbij gaat het steeds minder om baanzekerheid en steeds meer om werkzekerheid.
Werkgevers, werknemers en werkzoekenden moeten op dezelfde plek terecht kunnen voor hulp, advies en contacten. Die één loketfunctie wordt het (regionale) werkgevers- én werknemersservicepunt.
• Ook het UWV maakt deel uit van dit servicepunt, zodat álle werkzoekenden en uitkeringsgerechtigden op dezelfde plek terecht kunnen.
• Om hulp te bieden bij het vinden van werk of het vinden van medewerkers beschikt het servicepunt over een mobiliteitsteam.
• Het servicepunt werkt samen met onderwijsinstellingen om de beweging van werk naar werk zo soepel mogelijk te laten verlopen.
4.5 En verder . . . .
Samen met de scholen en leerplichtambtenaren ontwikkelen we een sluitende aanpak voor álle jongeren tot 27 jaar. Daarbij hebben we speciale aandacht voor groepen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken, zoals
• jongeren in het praktijk- (pro) en het voortgezet speciaal onderwijs (vso)
• jongeren zonder startkwalificatie
• jongeren met financiële-, huisvestings-, psychische- of andersoortige problematiek
We blijven investeren in Het Knooppunt Heerenveen als een ontmoetingsplek waar onderwijs en werkgevers/ondernemers met elkaar in contact komen om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt verder te verbeteren.
We stimuleren ook via Het Knooppunt Heerenveen meer onderzoeksmogelijkheden en opdrachten voor het onderwijs. Zo trachten wij synergie te kweken tussen onze stakeholders ten behoeve van de lokale gemeenschap. Hierbij kan gedacht worden aan lokale verbindingen met de logistieke dienstverlenging en het aanbieden van stageplaatsen, maar ook in sectoren zoals de gezondheidszorg en bedrijven gericht op duurzaamheid. Zo proberen we onderzoeksmogelijkheden te creëren voor onze mensen.