‘Ziekenhuiszorg onder druk’

10 juni 2024

Wethouder Sybrig Sytsma:

‘Ziekenhuiszorg onder druk”

Het nieuws dat de bestuurders van de vier Friese ziekenhuizen en zorgverzekeraars, de ziekenhuiszorg in Fryslân ingrijpend willen veranderen heeft veel reacties uitgelokt, deels positieve, maar ik hoor ook veel ongerustheid over de plannen. En ook al gaan we als gemeente niet over de besluitvorming, we hebben natuurlijk wel te maken met de gevolgen ervan. Daarom hebben we samen met de gemeente Súdwest-Fryslân onderzoek laten doen naar die gevolgen. Want wat betekent het vertrek van De Tjongerschans eigenlijk voor Heerenveen? Blijft de zorg nog wel voor iedereen toegankelijk en bereikbaar, wat doet het met ons gevoel van veiligheid, welk effect heeft het vertrek op andere (zorg)voorzieningen en de leefbaarheid in Heerenveen, wat zijn de economische gevolgen?

Scenario Joure

Planbureau Fryslân heeft voor ons een discussiewijzer opgesteld, met voor- en tegenargumenten voor het scenario Joure op de verschillende thema’s van brede welvaart en dat voor de gehele regio. Daarnaast hebben we onderzoeksbureau Lysias gevraagd specifiek voor Heerenveen en Sneek de impact van het scenario Joure te onderzoeken op de thema’s gezondheid, samenleving en werk.

De belangrijkste conclusie die wij trokken, is dat er voor het scenario Joure te eenzijdig is gekeken naar omzet en volume. Daarom hebben Marianne Poelman, wethouder in Súdwest-Fryslân en ikzelf de besturen van de Friese ziekenhuizen en zorgverzekeraars opgeroepen om de pauzeknop in te drukken en de plannen tijdelijk on hold te zetten! Want uit de onderzoeken blijkt dat de keuze van 4 naar 3 ziekenhuizen grote impact heeft, die zich niet beperkt tot de ziekenhuiszorg alleen. Daarom is het essentieel dat gemeenten en hun inwoners en ondernemers meedenken en meebeslissen in de keuzes voor toekomstbestendige ziekenhuiszorg in onze regio.

Toekomstbestendig

Want ook ónze insteek is toekomstbestendige zorg. Laat daar geen misverstand over zijn. Het is duidelijk dat de huidige situatie niet houdbaar is voor de toekomst. De druk op de ziekenhuiszorg is nu al heel groot en neemt nog veel meer toe. De vraag is echter of concentreren van de zorg zoals in scenario Joure, de oplossing is voor het probleem. En het antwoord op die vraag kan positief zijn, ja, het is de beste oplossing. Maar laten we dit dan wel concluderen op basis van een bredere dialoog met inwoners, ondernemers en stakeholders en het bredere perspectief van brede welvaart voor onze regio!