Flink doorpakken

10 juni 2024

Wethouder Jelle Zoetendal:

‘Flink doorpakken’

De meest recente prognoses laten zien dat de gemeente Heerenveen van 22.000 huishoudens nu doorgroeit naar rond de 27.000 huishoudens in 2040. Om te zorgen dat we voor die huishoudens voldoende woningen hebben streeft de gemeente er naar om tot 2030 nog zeker 2.000 woningen toe te voegen. Voor zo’n 1.600 daarvan hebben we inmiddels concrete plannen. Voor het resterende aantal zoeken we nog een plek. Maar we kijken verder. Bovendien weten we dat er een deel van de plannen ook nog uitvalt of vertraging op kan lopen. Alle reden dus om flink door te pakken op het gebied van de woningbouw. En deze cijfers zijn ook nog eens exclusief de komst van de Lelylijn.

Tuinstad Heerenveen

Een belangrijk deel van de woningbouwopgave landt in de plaats Heerenveen. Om het te laten aansluiten bij de identiteit van Heerenveen hebben we de afgelopen tijd gewerkt aan een ruimtelijk kader. Heerenveen kan worden getypeerd als Tuinstad. Een plaats met veel groene woonmilieus, waar het buitengebied nooit ver weg is. Groene lijnen uit het onderliggende landschap zijn op veel plekken sterk verweven met de woonbuurten. Het concept van de Tuinstad hanteren we als leidraad voor het woonprogramma. Wanneer je naar Heerenveen kijkt, is er een zonering in drie vlakken te herkennen. De meer economisch georiënteerde zone langs de A7 en het klaverblad, het wonen in en rond het centrum en de naastliggende wijken, en het wonen in meer landschappelijke omgeving in de zuidrand. We noemen deze gelaagdheid het “Engels dropje” van Heerenveen.

Het aantal woningen dat we per gebied willen realiseren verschilt. Dat komt door de kenmerkende eigenschappen. Dit kader helpt ons in gesprekken met ontwikkelaars en met de provincie. Dus de komende tijd zult u vast meer horen over Tuinstand en het Engels dropje. Allemaal nodig om de woningopgave in goede balans te brengen met verantwoord verdichten en behoud en versterken van bestaande groene kwaliteit.