14 april 2021

Stimuleringsregeling kleine duurzaamheidsmaatregelen groot succes

De afgelopen tijd heeft de gemeente Heerenveen haar inwoners geholpen bij het doen van kleine investeringen om hun huis duurzamer te maken. Denk daarbij aan tochtstrip, ledlampen, waterbesparende douchekop etc. Het geld voor de regeling werd een op een binnengehaald van het Rijk. Wethouder Jelle Zoetendal is heel blij met het succes. Het geld uit Den Haag voor deze regeling is helemaal op gegaan. Ruim 5.500 woningeigenaren hebben de cheque van 70,00 euro verzilverd. In totaal dus een investering in duurzaamheid van bijna 400.000 euro. Het mooie is dat veel van deze maatregelen goed zijn voor het milieu maar ook goed voor de portemonnee.

En het goede nieuws is nog niet op. Er is nu namelijk ook een vergelijkbare regeling voor inwoners met een huurwoning. Ook daar heeft Heerenveen weer een aanvraag gedaan in Den Haag en gehonoreerd gekregen. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de verdere uitwerking hiervan. Daarbij wordt natuurlijk ook samengewerkt met de woningbouwcorporaties. De verwachting is dat dit najaar deze nieuwe actie uitgerold kan worden waardoor nog deze herfst en winter de inwoners met een huurwoning kunnen profiteren van kleine duurzaamheidsmaatregelen in hun woning.

Het behalen van 5.500 deelnemers werd gevierd met een kleine traktatie voor alle betrokken medewerkers en bestuurders. (eigen foto).