“Velen vrezen dat tegenstellingen vergroot worden”

10 juni 2024

Voorzitter Frans Bouwers:

“Velen vrezen dat tegenstellingen vergroot worden”

Op weg naar de Europese verkiezingen en vlak nadat bekend werd dat Dick Schoof onze nieuwe premier wordt, heeft de afdeling Heerenveen de voorjaarsvergadering voor de leden gehouden. Het was een levendige bijeenkomst in zaal De Jachtweide van het Posthuis theater. Er was een toelichting van wethouder Sybrig Sytsma op de plannen met de ziekenhuizen in Sneek en Heerenveen, waar inmiddels ook Leeuwarden bij betrokken is. Onze fractievoorzitter gaf een toelichting op de actualiteiten in de raad, de vergadering keurde de jaarrekening van 2023 goed en stemde ook in met de notitie over de samenwerking met Groen Links. En, het was ook gezellig, terwijl wel alle belangrijke vragen van de leden aan de orde kwamen.

Natuurlijk werd er stil gestaan bij de kabinetsformatie. Het rare gevoel, dat er zoveel mensen rechts hebben gestemd en wat daarvan de gevolgen zijn voor de komende jaren. Velen hebben het gevoel dat we op de drempel staan van een veranderende samenleving, waarin tegenstellingen vergroot worden.

Een kleine greep:

– langere wachtlijsten bij de kinderopvang

– meer asielzoekers zonder opvang, met het risico dat ze gaan zwerven op straat (wie herinnert zich niet het Armeense gezin dat in de tunnel onder het station bivakkeerde)

– gemeenten hebben nòg minder te vertellen over de eigen begroting en prioriteiten (rechtse regeringen hebben altijd belang bij een sterke greep op de lagere overheden)

– vermindering van erfbelasting bij grote vermogens

– kleinere natuurgebieden mogen verdwijnen, sommige bedreigde dier- en plantensoorten zijn daarvan afhankelijk

– meer mensen zullen in armoede leven

– de woningnood wordt niet opgelost

– migrantenarbeid blijft toegestaan onder mensonwaardige omstandigheden.

De lijst kan worden aangevuld met andere voorbeelden. Het is de vraag of de nieuwe premier, die bekend staat als verbinder en ooit PvdA-lid was, in staat is om de scherpe kanten van het regeerakkoord weg te vijlen. De vraag is ook hoe de PvdA zich op moet stellen in de Tweede Kamer, maar ook in Europa. We staan er in de peilingen redelijk voor, maar we moeten dan wel allemaal gaan stemmen. Het is politiek en maatschappelijk een gure tijd. Een tijd waarin de PvdA zich opnieuw moet oriënteren en stelling moet nemen. Ook in de gemeente Heerenveen. We moeten pal staan voor de sociaaldemocratische waarden en verworvenheden. Fouten uit het verleden worden de PvdA zwaar aangerekend. Maar er is ook veel bereikt dankzij diezelfde Partij van de Arbeid. Het is nu echt: Mei-inoar ien!

Frans Bouwers, voorzitter