Gemeentelijke vestiging in de Kompenije kansrijk

1 maart 2022

Dat zei wethouder en PvdA lijsttrekker Jelle Zoetendal afgelopen dinsdag 1 maart tijdens het debat in Jubbega. Er ontstond een debat over de toekomst van de MFG De Kompenije, die momenteel verlieslijdend is.

Jelle Zoetendal: “het gemeentehuis in Heerenveen gaat op de schop, dit biedt kansen voor de dorpen. Want onze gemeente is meer dan alleen de plaats Heerenveen en wij zien veel kansen in gemeentelijke dependances in de dorpen. Een overheid hoort dichtbij mensen te zijn en we willen daarom een gemeentelijk loket in MFG de Kompenije.”

De PvdA vindt het een goed idee om als gemeente de Kompenije te kopen en hier naast de bibliotheek, sportvoorziening en de basisschool, een loketfunctie voor burgerzaken te vestigen, een ruimte voor cultuuraanbieders en een duurzaamheidsloket te vestigen. Zo kunnen mensen advies krijgen over duurzaamheid, is er ruimte voor verenigingen en wordt er gezorgd voor een eigen gebouw waar de inwoners samen kunnen komen.

Daarnaast kunnen ambtenaren, die betrokken zijn bij projecten in de dorpen, vanuit de Kompenije werken en samenwerken met inwoners. “Zo ontstaat er een mooie dynamiek tussen de gemeente en de dorpen en wordt de Kompenije rendabel en een levendige, laagdrempelige plek voor de inwoners” .