27 maart 2024

Vrijwilligers en de sociale basis

Op 22 maart heb ik de Zilveren Duim uitgereikt aan een buitengewoon betrokken vrijwilliger die zich meer dan vijftig jaar met hart en ziel heeft ingezet voor zijn club. Deze vrijwilliger heeft onze mooie zilveren vrijwilligersprijs meer dan verdiend. Trouwens, wist u dat wij in Fryslân als geheel ook kampioen vrijwilligerswerk zijn?
Meer dan 60% van de Friese inwoners doet vrijwilligerswerk, terwijl dit in Nederland gemiddeld rond de 40% schommelt. In onze provincie zijn meer vrijwilligers actief dan waar dan ook in Nederland. Ook in Heerenveen zitten we rond het Friese gemiddelde. Daar prijzen we ons maar wat gelukkig mee, want vrijwilligers zetten zich in voor elkaar, voor hun wijken en dorpen, voor verenigingen en organisaties. Zo leveren zij een geweldige bijdrage aan de sociale basis.
Versterken van de sociale basis
De sociale basis, de mienskip, is heel belangrijk omdat mensen elkaar daar kunnen ondersteunen en hulp aan elkaar kunnen vragen. Er ontstaan mooie ideeën en initiatieven. Daarom is het een van mijn speerpunten als wethouder om de sociale basis te versterken en zo bij te dragen aan een mienskip waarin iedereen meetelt en van waarde is.
De komende tijd zullen we als gemeente gaan investeren in de sociale basisstructuur, bijvoorbeeld door te starten met proeven in een aantal buurt- en dorpshuizen. We gaan nog meer doen om de vrijwilligers goed te ondersteunen. We willen de samenwerking tussen vrijwilligers en professionals versterken, zodat nog meer mensen meedoen en elkaar kunnen ontmoeten op een fijne vertrouwde plek in hun eigen omgeving.

In deze ontwikkeling zijn vrijwilligers onmisbaar. Zilveren Duim of niet, iedereen die zich vrijwillig inzet voor onze mienskip verdient daarvoor grote waardering. Een Pluim!
Sybrig Sytsma, wethouder.