Vernieuwingsaanpak basisscholen op schema

27 maart 2024

Misschien weet u het nog? De gemeenteraad stelde in 2022 het Duurzaam Integraal Huisvestingsplan basisonderwijs vast. We hebben in de gemeente Heerenveen 29 onderwijsgebouwen waarvan 16 ouder zijn dan 40 jaar. Het is de hoogste tijd die te vernieuwen. Soms met een grondige renovatie of op andere plekken door nieuwbouw. Voor deze plannen is een bedrag van ruim 57 miljoen euro opgenomen in de gemeentelijke begroting.
We zijn al goed onderweg met het verder uitwerken van die plannen. In Aldeboarn werken we samen met de scholen en het dorp aan plannen voor een samenlevingsschool. In de Greiden vorderen de plannen voor De Roerganger en het Vogelnest ook al behoorlijk. En ook voor De Buitenkans komen binnenkort de eerste uitwerkingen. En bijzonder blij ben ik ook met de plannen voor de Albertine Agnesschool in Oranjewoud. Juist op die plek willen we kijken naar circulair bouwen. Alle scholen maken we energieneutraal.
Maar bij circulair bouwen hebben we ook aandacht voor de te gebruiken bouwmaterialen. Denk aan het hergebruik van materiaal, de toepassing van hout, natuurlijke materialen voor isolatie, enzovoort. Hoe geweldig zou een circulair gebouwde school in Oranjewoud zijn! Omdat dit nog pionieren is werken we hierbij samen met de Stichting Circulair Fryslân. Zo proberen we meteen een nieuwe Friese (circulaire) standaard voor de bouwsector te ontwikkelen.
Wilt u meer weten over de plannen voor onze basisscholen?

Kijk dan op:

Jelle Zoetendal, wethouder onderwijshuisvesting