Joop van den Berg overleden

9 mei 2023

Op 4 mei bereikte ons het bericht dat Joop van den Berg is overleden op 81 jarige leeftijd.
Hij was lid van de Provinciale Staten van Friesland in de periode 1970 – 1974 voor de PSP en van 1987-1988 voor de PvdA. In 1974 was hij lijsttrekker van de PSP bij de Provinciale Statenverkiezingen in Friesland.
In 1988 kwam Joop in de Tweede Kamer, als opvolger van de overleden Joop den Uyl. In 1994 kwam Joop niet terug in de Tweede Kamer.
Daarna is Joop zeer actief geweest binnen de Partij van de Arbeid, zowel gewestelijk als in de afdeling Heerenveen, maar bovenal stond Joop ook altijd in de campagnestand. Joop wist campagnes goed op te zetten en kwam meestal met fenomenale ideeën over leuzen en acties. En… hij wist mensen ook te overtuigen van zijn ideeën.
Als voorzitter van de afdeling Heerenveen en het gewest Friesland was hij verantwoordelijk voor de succesvolle verkiezingen met forse winst.
Diverse wethouders, raadsleden en Statenleden hebben veel van hem geleerd en met hem gewerkt. Joop was een bevlogen politicus, die zag wat de mensen nodig hadden van het lokaal bestuur.
Zo ook bij ons; Joop van den Berg heeft Lutz Jacobi wekelijks politiek en strategisch geadviseerd ten tijde van haar Kamerlidmaatschap, was een echte vriend, die zorgde dat zij de juiste wegen kon bewandelen om succesvol te zijn.

De kandidatuur voor het partijleiderschap van Lutz kwam uit zijn koker. Als afdeling en gewest gingen we Lutz steunen en stond er in een mum van tijd een campagneteam.
Ook werden jonge politici door hem geholpen en gecoacht in hun politieke werk.
Met Joop dronken we allemaal wel eens, en soms vaker, een kop koffie. Niemand hoeft iets van onze gesprekken te weten zei hij soms. Doe er je voordeel mee. Als we iets van hem geleerd hebben in ons leven dan is het wel dat je moet vertrouwen op eigen kunnen en op je eigen kracht. “Als jij dat echt wil dan lukt het ook” zei hij dan. Altijd vol met ideeën over de campagne.
Naast alle politieke, wereld beschouwende onderwerpen en strijdvaardige campagne-gesprekken, die we voerden was Joop vooral ook een heel betrokken mens. Een trotse vader en pake. Hij kon zo mooi vertellen over de belevenissen met zijn kleinkinderen, wanneer hij daar weer op mocht passen.
Vaak ook hadden we het over zijn gezondheid. Hoe hij in het gesprek opeens “even” een spuit in zijn bovenbeen zette.
En hoe hij in kleuren en geuren vertelde, dat hij de avond voor een ingrijpende hartoperatie, de arts er nog van overtuigde, dat hij toch beter een ander type hartklep bij hem kon plaatsen. Er was maar weinig waar hij geen grip op had.
Joop zou Joop niet zijn, als hij niet met een campagneklapper ons zou hebben verlaten. Op zijn sterfdag gaat voortaan in heel Nederland de vlag halfstok. Op 4 mei 2023 is hij overleden. Hij is nu bij zijn Annie, het is goed zo.
Joop heeft veel voor ons, de afdeling, het gewest en de partij betekend.

Joop bedankt!
Jelle Zoetendal