PvdA blij met € 100.000 voor project kansengelijkheid kinderen in de Greiden

23 december 2021

De gemeente Heerenveen geeft een subsidie van honderdduizend euro aan scholen, kinderopvang en maatschappelijke organisaties voor het aanpakken van kansenongelijkheid.

Het geld komt van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In de Greiden liggen al concrete plannen voor het werken aan een positief opgroei- en opvoedklimaat. Met deze subsidie kan daar een concreet vervolg aan worden gegeven.

Wethouder Jelle Zoetendal is heel blij met de aanpak. “Je wilt dat ieder kind evenveel kansen heeft. Extra geld helpt daarbij. De Greiden is een kinderrijke buurt, waar veel kind- en sociale voorzieningen zijn. Door met elkaar samen te werken hebben we kinderen sneller in beeld. En weten we wat zij nodig hebben om zich beter te kunnen ontwikkelen. De aanpak die we hier neerzetten kunnen we vervolgens ook inzetten in andere wijken in Heerenveen.”

“Kansengelijkheid gaat ook over de waardering voor kinderen, de mogelijkheid bieden zich te ontplooien en zo het maximale uit zichzelf te halen” vervolgt Zoetendal. De komende tijd worden plannen voorbereid. Iedereen die te maken heeft met opgroeien en opvoeden van kinderen en jongeren in De Greiden, wordt uitgedaagd om met elkaar in gesprek te gaan. Hierbij wordt actief de samenwerking met ouders gezocht. Op basis hiervan worden activiteiten opgezet, bijvoorbeeld op het gebied van sport en taal. In het voorjaar van 2022 wordt een startbijeenkomst georganiseerd.