PvdA Heerenveen stelt vragen over de lobby voor Olympische schaatswedstrijden in Thialf

11 november 2023

De Heerenveense PvdA ziet in navolging van de Friese Statenfracties van de PvdA en VVD, kansen voor Thialf Heerenveen om tijdens de Olympische Winterspelen van 2030 de schaatswedstrijden te organiseren en ziet graag dat de gemeente een lobby initieert. De Telegraaf schreef op vrijdag 10 november jl. dat wanneer Zwitserland de Winterspelen van 2030 mag organiseren, de schaatswedstrijden mogelijk in Heerenveen plaatsvinden. Zwitserland heeft zelf geen faciliteiten voor het schaatsen.

PvdA-raadslid Jan Julius Buwalda onderstreept zoals het artikel aangeeft dat, wanneer de kans zich voordoet, Thialf, als schaatslocatie, hoge ogen gooit: “Thialf is het schaatshart van de wereld en is van internationaal belang. Het zou uniek zijn als hier in Sportstad Heerenveen de olympische wedstrijden worden geschaatst. Hiernaast kan het een geweldige impuls geven aan de breedte- en topsport in gemeente Heerenveen”

De sociaal democraten stellen dan ook de vraag of de gemeente betrokken is bij een lobby richting Zwitserland en zo niet, of deze ondersteuning er dan kan komen.