PvdA Heerenveen wil zekerheid voor cliënten na faillissement HMC

3 april 2020

PvdA Heerenveen wil zekerheid voor cliënten na faillissement HMC

Een van de grootste hulpmiddelenleveranciers van Nederland, HMC, is vandaag failliet verklaard. De Friese hoofdvestiging zit in Leeuwarden. In Heerenveen zit een uitgiftecentrum, maar dat is vanwege de coronacrisis momenteel dicht. In Nederland maken meer dan 50.000 mensen gebruik van een hulpmiddel van HMC. De fractie van de Partij van de Arbeid in de gemeenteraad van Heerenveen heeft via fractieleider Wanda Ottens inmiddels bij het college van b. en w. bepleit dat voorkomen moet worden dat mensen, die afhankelijk zijn van hulpmiddelen,  de dupe worden van het faillissement.

Ottens wijst erop dat HMC een groot leverancier is van hulpmiddelen in de gemeente Heerenveen. Zij vraagt b. en w. te verzekeren dat de hulpmiddelen en materiaal, die bij de HMC liggen opgeslagen en waarvoor de gemeente al heeft betaald, beschikbaar blijven voor de cliënten. Die middelen variëren van krukken tot scootmobiel of rolstoel. Voor al deze mensen zijn die hulpmiddelen van groot belang. De meeste hulpmiddelen worden verstrekt in het kader van de door de gemeente uitgevoerde Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).

John Kerstens, lid van de PvdA in de Tweede Kamer, heeft inmiddels de minister van VWS opgeroepen actie te ondernemen. Kerstens vindt dat gemeenten snel de mogelijkheid moeten krijgen met andere leveranciers in zee te kunnen gaan.