PvdA vindt de menselijke maat van een AZC belangrijk

16 februari 2024

Donderdagavond 15 februari heeft de PvdA fractie in de Commissie Algemene Zaken haar standpunt toegelicht ten aanzien van de vestiging van een AZC in Heerenveen.
De PvdA fractie heeft op 20 april 2023 van harte ingestemd met het verlenen van medewerking aan een nieuw te vestigen AZC in Heerenveen. De fractie wil daarmee solidair zijn met de gevluchte medemens én met andere gemeenten -waaronder Ter Apel- om daarmee de zorg voor onderdak voor asielzoekers te delen.

De PvdA fractie is na 20 april 2023 tot nu in gesprek gegaan met de inwoners van Heerenveen om te peilen hoe men tegenover de voorgestelde locaties staat, Heerenveen-West en Heerenveen-Noord. De inwoners uitten hun zorgen over de belastbaarheid van hun wijk maar benadrukten ook vaak dat zij wel open staan voor de opvang van asielzoekenden.
Hoewel de solidariteit voorop staat gaat de PvdA fractie niet voorbij aan die zorgen. De fractie maakt zich daarom sterk voor een AZC van een bescheiden omvang, desgewenst op meer locaties. Wat de fractie betreft worden ook eerder onderzochte locaties nogmaals getoetst met het uitgangspunt van kleinschaligheid.

De fractie vindt het van groot belang dat bewoners van een AZC actief in de samenleving kunnen integreren en zij deel gaan uitmaken van de Heerenveense samenleving. Met kleinschaligheid zie wij dat tot de mogelijkheden behoren.

“Naast een nieuw locatieonderzoek waarbij we ook een gefaseerde opvang mogelijk achten, vragen wij het college naar een plan hoe de inwoners aan de voorkant te laten participeren” aldus PvdA raadslid Oeds Westerhof.