Wethouder pleit voor een seniorvriendelijk Heerenveen

4 maart 2022

Het was als vanouds gezellig druk op de bijeenkomst van het Cosbo in Heerenveen; het Centraal Overleg Samenwerkende Bonden voor Ouderen. In de gemeente Heerenveen werkt een aantal seniorenorganisaties samen om de belangen van de senioren in Heerenveen te behartigen. Voor het eerst sinds lange tijd, in verband met de corona maatregelen, was het weer mogelijk een middag te organiseren. Op de agenda vooral onderwerpen die meegenomen kunnen worden in de gemeentelijke plannen voor de komende jaren.

Positief en reëel beeld
Wethouder Jelle Zoetendal pleitte voor een seniorvriendelijk Heerenveen. Een seniorvriendelijke gemeente zet zich in om een reëel beeld van senioren en het ouder worden te krijgen. De wethouder sprak onder andere over voldoende toegankelijke activiteiten voor senioren, begrijpelijke informatie, die zowel digitaal als offline verkrijgbaar is, maar ook over geschikte woningen en woonvoorzieningen voor senioren.

Serieus nemen en luisteren
De bijdrage van Zoetendal gaf ook zicht op de samenstelling van de Heerenveense samenleving de komende jaren. Deze zal veranderen. Nu al is meer dan een vijfde van de inwoners 65+, over enkele jaren zijn meer dan 8.000 Heerenveense inwoners ouder dan 75 jaar. Bovendien merkt deze groep inwoners de gevolgen van corona keihard. Zo is de eenzaamheid toegenomen, bijna de helft van onze inwoners voelt zicht soms eenzaam. Is er overbelasting bij mantelzorgers, 1 op de 10 mensen is mantelzorger en daarvan is 10% overbelast. Bovendien zijn er knelpunten in de Thuiszorg, waar vooral een grote krapte op de arbeidsmarkt is. Ook is, door corona 1 op de 3 mensen minder gaan sporten/bewegen. Men is ongezonder gaan eten. Er is meer angst, somberheid, stress door corona. Daarom is fit en vitaal blijven ook een belangrijke uitdaging.

Senioren moeten serieus genomen worden en we moeten naar ze luisteren was de oproep van wethouder Zoetendal. Samen maken we zo Heerenveen seniorvriendelijk. Zoetendal sloot af, met het uitspreken van de wens, dat een volgende gemeenteraad en college hier de aandacht aan moet geven, die nodig is. Het gaat niet vanzelf en lukt alleen dankzij de hardwerkende vrijwillige pleitbezorgers van het Cosbo.