Regenbooggemeente en ondertekening intentieverklaring

9 mei 2019

Regenbooggemeente

Iedereen is gelijk en het zou niet uit mogen maken welke afkomst, geaardheid of religie iemand heeft. Toch leert de praktijk dat niets minder waar is. Nog steeds worden de LHBT-ers (lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders) het slachtoffer van buitensluiting, mishandeling en discriminatie.

Ook in gemeente Heerenveen vinden aangiften plaats van ernstige pesterijen en geweldplegingen. Onverteerbaar in deze tijd waarin de wereld steeds harder wordt, een Nashville verklaring wordt getekend en verdraagzaamheid nodig is.
Dit geldt niet alleen voor jongeren maar ook zeker voor ouderen. Voor hen is acceptatie allesbehalve vanzelfsprekend. Sterker nog, uitsluiting en daardoor eenzaamheid is bij deze inwoners een groot en veelal onzichtbaar probleem dat veel impact heeft op het sociale leven.
Hadden ze vroeger al hun lef getoond door uit de kast te komen in een tijd waarin dit ongebruikelijk was, nu worden deze ouderen regelmatig gepest in verzorgingshuizen en zien zij geen andere optie dan de kast weer in te gaan.

De Heerenveense PvdA fractie diende een motie in waarin zij opriep om een Regenbooggemeente te worden. Inmiddels is er hard gewerkt en is Heerenveen daadwerkelijk Regenbooggemeente geworden. Op donderdag 18 april werd een intentieverklaring getekend door vijftig maatschappelijke organisaties uit de Heerenveense samenleving en wethouder Jelle Zoetendal. Daarnaast zijn er inmiddels ook projecten en activiteiten vanuit de samenleving ontwikkeld en worden er onderwijsprogramma’s opgesteld, met als doel om de acceptatie van de LHBT inwoners te vergroten en discriminatie, uitsluiting en geweld tegen te gaan.
Zo worden bijvoorbeeld subsidies toegekend voor verenigingen die het goed doen op het gebied van LHBT emancipatie en acceptatie en worden ontmoetingsactiviteiten voor inwoners ondersteund.

Volgens het ministerie van OCW doen Regenbooggemeenten het ook echt veel beter op het gebied van acceptatie en tolerantie. Wij roepen daarom ook andere gemeentes én onze provincie op om de mogelijkheden te bekijken om je sterk te maken voor deze inwoners. Wij staan open om onze ervaringen te delen, want samen staan we sterk.