Bestuurslid

Pieter de Haan

Over Pieter de Haan

Geboren in Leeuwarden, zoon van een brandstofhandelaar/ kolenboer (voorheen turfschipper, één van de acht kinderen aan boord van het skútsje) die halverwege jaren 60 ondervond dat een overheidsmaatregel, kolen er uit en gas er in, geweldige impact kan hebben. Einde van een bedrijf op slag, zieke vrouw thuis en drie zoons pas/nog op school. Kleine compensatie van de overheid en toch maar de afkalvende handel trachten voort te zetten. Baantje erbij, nachtdienst bij de benzinepomp. Kortom het maakte mij bewust van een samenleving die mensen zomaar kwetsbaar maakt in hun bestaan. Een samenleving die er voor iedereen moet zijn, minimaal als vangnet, maar ook als middel tot bevorderen van solidariteit, en gelijke kansen.

Na de Rijks HBS in Leeuwarden, ter overbrugging hier en daar gewerkt onder andere bij een psychologisch bureau. Daar bleek mij dat zelfs op het terrein van menselijke mogelijkheden ook meten is weten. Psychologie gestudeerd in Groningen. Experimentele psychologie, research en meten, zodat dingen verklaard kunnen worden. Onderzoek gedaan naar bio-feedback, wat tegenwoordig weer heel actueel is. Maar ook naar taalontwikkeling, verkeersgedrag en diergedrag. Opzet in 1973 van een opleiding verkeerstechniek aan de toenmalige HTS in Leeuwarden, later de eerste opleiding voor verkeerskunde in Nederland. Gedrag was toen al een belangrijk aspect. Vanaf 1980 tot 1991 daar les gegeven over verkeersgedrag en andere zaken, ook op de HEAO in consumentengedrag.

Gedurende 15 jaar verbonden aan de Nottingham-Trent University en Hasselt Universiteit in België om internationale studenten les te geven over gedrag in de openbare ruimte. Samenwerkingsverband opgezet met een achttal universiteiten in Europa.

Echter omdat voor zulke psychologen – in Fryslân – weinig werk te vinden was, baan gekregen bij de Raad voor de Kinderbescherming, nog opleiding maatschappelijk werk erbij gedaan en van maatschappelijk werker naar adviseur en directeur, eerst voor Fryslân en later nog de drie provincies. Ook in opdracht van ministerie van Justitie eind jaren negentig op de Antillen de Voogdijraden gereorganiseerd. Verder diverse justitiële klussen landelijk.

Maar vanaf ± 1974 als raadslid in de gemeentepolitiek, al langer lid PvdA. Later ook wethouder en loco. Tot 1992, ook dagelijks bestuurder van de toenmalige Regio Leeuwarden, een samenwerkingsbestuur van 14 gemeenten.
Lokaal diverse dingen gedaan, jaren lang getrokken en later gebouwd aan de Doarpskeamer in De Polder.

Ondertussen vele bestuursfuncties op allerlei terrein, dorps- en wijkvoorzitter, bestuur van fondsen. Op dit moment voorzitter van Friese Milieufederatie, Stichting Fryslâns Ferline en Kenniscentrum Shared Space en Beheer Doarpskeamer.
Nog ten dele werkzaam als adviseur, consultant en researcher aan het kenniscentrum Shared Space en in die hoedanigheid vele presentaties gehouden op congressen en bijeenkomsten vooral in het buitenland.
Woonachtig eerst in Stiens en Hijum, Leeuwarden, Curaçao en nu Gersloot-Polder, gehuwd met Riekje de Haan, twee kinderen en 7 kleinkinderen.

Pieter de Haan